Учительська робота

У чому полягає зміст педагогічного малюнка?
Пропонуємо виконання педагогічного малюнка за допомогою воску "Пейзаж".
"Сьогодні ми будемо виконувати зимовий пейзаж у техніці восківка, а допоможе вам у цьому такий алгоритм виконання:
Спочатку скомпонуйте зображення олівцем на аркуші.
Парафіновою свічкою намастіть папір по намічених лініях у тих місцях, де буде «сніг».
Нанесіть на вільні від парафіну місця перший шар фарби.
Додаючи інші відтінки, затемнюйте поступово ті ділянки роботи, які мають бути темними.
Деталі промалюйте фломастером."
"Настрій у пейзажі. Малювання пейзажу за уявленням".
Малюючи пейзаж, художники вміють майстерно створювати ілюзію глибини простору, використовуючи різні способи. Перші дослідження закономірностей повітряної перспективи зустрічаються ще у Леонардо да Вінчі. Видатний художник відзначав, що віддалення предмета від ока спостерігача пов'язане зі зміною кольору предмета. Тому для передавання глибини простору в картині найближчі предмети повинні бути зображені художником в їх власних кольорах, віддалені набувають синюватого відтінку, «а найостанніші предмети, в ньому (в повітрі) видимі, як, наприклад, гори внаслідок великої кількості повітря, що знаходиться між твоїм оком і горою, здаються синіми, майже кольору повітря».
Синява тим чистіша та ясніша, чим прозорішим і чистішим є саме повітря. Тому ми бачимо густу синяву осіннього неба,  сині контури гір і далеких лісів, синяву морів, озер, річок.  Якщо повітря просочене вологою (через туман або похмуру погоду), то небо здається молочно-сірого кольору, світлі предмети набувають жовтуватого і червонуватого відтінку, а темні - фіолетового, сірого та невизначеного, безбарвного; при цьому контури виступаючих країв пом’якшуються, заглиблення втрачають частину різкості, й загальні контури стають менш визначеними.
Контури та фарби є тим виразнішими і різкішими, чим меншою є відстань між оком і об'єктом, і, навпаки, зі збільшенням відстані фарби бліднуть і контури стушовуються, поки, врешті-решт, увесь об'єкт не зіллється в туманній далечині.
Бесіда.
Про що розповідає кожна з картин?
Як ви вважаєте, чи вдалося художникам донести до глядача свій задум?
Які співвідношення кольорів обрали художники, щоб відобразити настрій та своє ставлення? 
А тепер ви починаєте малювати свій «пейзаж-настрій». Намагайтеся завершити роботу за один раз: адже до наступного уроку ваш настрій зміниться. Якщо роботу не вдалося завершити відразу, краще відкласти її на деякий час. А деталі можна доробити згодом - зі свіжим поглядом на роботу.
(Учні виконують творчу роботу. Учитель надає учням індивідуальну допомогу, виконує педагогічний малюнок у куточку аркушу паперу.)
«Ботанічні замальовки (малювання з натури листочка клена або гілочки берези (олівець або гелева ручка)»
Аналіз натури (гілочка з берези або кленовий листочок).
(За можливості - здійснення спостереження за природою біля школи)
З якої рослини?
Яка форма?
На яку геометричну фігуру схожі листочки?
Які розміри елементів рослини? Порівняйте.
Як треба розмістити натуру, щоб краще передати її особливості?
Яким чином слід розташувати альбомний аркуш? (пошук композиції)
Демонстрація педагогічного малюнка, створення ескізу.
Виконання графічного малюнка школярами.
«Світлотінь. Власна тінь, полиск, зона світла, рефлекс, півтінь. Штрих.
(Штрихове зображення паперового  літака)»
Пояснення вчителя з елементами дослідження.
Давайте будемо дослідниками. Ви уважно слухайте і спостерігайте, а я буду починати дослід.
Зробимо з цього аркуша паперу літак . Він має об'єм? Чому ви так вважаєте?
Якщо поставити предмет, який має певний об'єм біля джерела світла з одного боку, то можна побачити, що предмет освітлюється по-різному.
Де освітлюється краще, а де гірше? Чому?
Різне освітлення у малюванні має свої назви.
Найкраще освітлене місце променями (перпендикулярно предмету) називається ПОЛИСК.
Освітлена ділянка поруч із полиском називається ЗОНА СВІТЛА.
Що більше кут нахилу поверхні від напрямку променів, то більше вона занурюється у ПІВТІНЬ.
Той бік предмета, на який зовсім на потрапляє світло  знаходиться в ТІНІ.
Але якщо уважно подивитися до тіньового боку предметів, можна помітити, що він ледь-ледь освітлений. Звідки? Це відблиск, віддзеркалення світла від освітлених ділянок  поруч.
Таке ледь помітне випромінювання називається РЕФЛЕКСОМ.
Рефлекс завжди міститься у ВЛАСНІЙ ТІНІ предмета.
ВЛАСНА ТІНЬ – темний, протилежний освітленому, бік предмета.
Предмет має також ТІНЬ, ЩО ПАДАЄ.
Отже послідовність зміни тону на поверхні предмета така:
ПОЛИСК –  СВІТЛО – ПІВТІНЬ – ВЛАСНА ТІНЬ – РЕФЛЕКС – ТІНЬ, ЩО ПАДАЄ.
Назвіть та покажіть зміну освітлення на предметі. Запам’ятайте їх.
Починайте виконувати малюнок за алгоритмом, що вчитель виконує на дошці.


Немає коментарів:

Дописати коментар